Alliancen mod Spilafhængighed

info@spilafhaengig.dk

1. Totalforbud for alle spilreklamer pånær for Lotto


Spilreklamer skaber ludomaner - totalforbud er eneste løsning

Der er alt, alt for mange spilreklamer i Danmark og en stor del af dem overholder ikke de nuværende regler for, hvad reklamerne må indeholde og påstår fx med at spillemaskiner er gode mod stress. Men vigtigst - spilreklamer skaber nye ludomaner. Spilreklamer virker som alle andre reklamer og får personer, der uden reklamerne ikke ville forsøge sig med gambling, til bruge produkter, der er designet til at skabe afhængighed som fx online casino. Jo flere personer, der gambler, desto flere risikerer at blive afhængige.

Derudover fastholder og skaber spilreklamer tilbagefald for de mange danskere, der allerede har et spilproblem. Som tilfældet er, hvis man forsøger at stoppe med at ryge – er det en barriere for et farvel til spilafhængighed, hvis man i det offentlige rum og på nettet konstant fristes af spilreklamer, der lokker med gratis spil og bonusser.


2. Forbud mod loot boxes og gamblingelementer i computerspil


Spillelovens forældede opfattelse af gambling skal ændres

Flere og flere computerspil, der spilles af børn indeholder nu gamblingelementer. Dvs. en del af spillet (fx Fortnite, der spilles i mange børneinstitutioner) går ud på at børnene tildeles en belønning, der udvælges tilfældigt ved hjælp af fx en roulette eller ”random cards”. Desuden kan børnene i flere spil satse deres vunde/indsamlede belønninger mod andre spillere.

Dette er gambling. Kort og godt. Belønningen skaber en betydelig værdi for barnet, hvad enten det er i spiluniverset eller virkeligheden (mange fx skins kan ombyttes til kontanter) – og vi vil gerne opfordre til, at landets myndigheder - fx Sundhedsstyrelsen - opfordrer danske forældre og børneinstitutioner til ikke at lære børnene at spille computerspil med tilfældige belønningsmekanismer (RRMs – random reward mechanisms)

Spiluniverserne har udviklet sig, og vi kan ikke længere kigge på computerspil som en ting der stopper, når computeren slukkes.

Dermed er værdien af de ting, der kan vindes på fx en roulette i et computerspil (udover effekter, der kan ombyttes til kontanter) af en helt anderledes betydning for de børn, der vinder dem, fx ift. social status.

Spillelovens beskrivelse af, hvad gambling er, skal gøres bredere. Dvs. at loven også skal omfatte onlinegevinster, der ikke kan ombyttes til kontanter og gevinster vundet uden monetært indskud.

Dermed vil loot boxes og andre gamblingelementer i computerspil kræve licens og dermed ikke udbydes til personer under 18 år.



3. Lokalt behandlingstilbud til ludomaner


Behandling af ludomani – også uden for de store byer

Ludomani er som afhængighed sidestillet med alkoholisme og stofmisbrug, og samme behandlingsform bruges.

Derfor er det helt uforståeligt, at behandling af ludomani stadig ikke skal tilbydes af de danske kommuner inden for tre måneder som alkohol- og stofmisbrugsbehandling skal ifølge loven, men i stedet er overladt til private klinikker i de store danske byer.

Den manglende geografiske dækning er en barriere for mange med spilproblemer for at starte et behandlingsforløb.


 

 


Omstrukturering af Spillemyndigheden, Danske Spil-ejerskab og omlægning af Tips- og Lottomidlerne


Foreningerne skal ud af bookmakeren og bookmakeren ud af foreningerne

Det vil være gavnligt og en lettelse for mange i det danske foreningsliv at få gjort deres eksistensgrundlag uafhængigt af Danske Spils evne til at få danskerne til at gamble (skabe ludomaner).

Idrætsorganisationerne ejerskab af Danske Spil gør, at der modsat en lang andre områder inden for sundhed ingen indsats gøres for at bekæmpe ludomani i danske foreninger. Tværtimod. Både DGI, DIF (som ejer 10% af Danske Spil hver) og fx DBU samarbejder med Danske Spil om at få ung som gammel til at gamble hos Danske Spil. Eksempelvis krævede DBU før sæsonstart 2019 e-mailadresser på samtlige fodboldspillere i Danmark før de kunne spille i DBUs turneringer. Nu sender DBU der efter hver kamp bettingreklamer til breddefodboldspillerne i Danmark skjult som kampfakta. Paradoksalt nok indsluser DBU gennem sociale projekter som fx ombold misbrugere i deres fodboldforeninger, hvorefter de udsættes for en systematisk kampagne for at lokke dem til at starte med gambling. (mange har allerede et spilproblem) Derudover ses en stigende tendens til at Danske Spil sponsorerer landshold. At et lands største børneidoler dermed aktivt promoverer gambling ville være fuldstændig utænkeligt i de fleste andre lande.

Åbenhed og ændret fokus i Spillemyndighedens arbejde

Spillemyndighedens placering under Skat gør, at alle former for overtrædelser af spilleloven, påbud osv. mørklægges af Skatteforvaltningsloven, hvilket er ekstremt uheldigt da det indirekte blåstempler de reklamer, der vises på TV, og der dermed ikke sættes en offentlig grænse for, hvor stregen går. I de fleste andre lande offentliggøres bøder og advarsler givet af myndigheder for overtrædelser af spillelovgivningen. Spillemyndighedens rolle og kultur skal ændres fra passiv skatteopkræver til aktiv beskytter af danske spilafhængige.

Omlægning af Tips- og Lottomidlerne

Danske Spils rolle og magt i det danske samfund herunder særligt på kulturområdet er usund for samfundet. Det danske kultur- og foreningslivs afhængighed af og leflen for Danske Spil skal stoppes.

Ligesom tobaksafgifterne, der bidrager fire gange så meget til samfundet årligt, som spilområdet – skal Tips- og Lottomidlerne fremover direkte i statskassen, hvorfra midlerne kan fordeles til mange gode formål.